Sådan koncentrerer du dig mere om dit arbejde - fem gode tips

Vi kender det alle sammen: der er altid noget, som får os til at miste koncentrationen mens vi arbejder, om det så er Facebook eller vores kollegaer, der taler i telefon. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan man koncentrerer sig bedre på sin arbejdsplads, og så er det ligegyldigt, om du arbejder som forfatter, eller om du udvikler software

Her er derfor fem gode råd til, hvordan du koncentrerer dig bedre på din arbejdsplads. 

Sæt dig et andet sted end normalt

Det første råd er at prøve at sætte sig et andet sted hen, end man plejer at sidde. Find et sted på kontoret eller på arbejdspladsen, hvor der er stille og ikke for mange forstyrrende elementer.

Det kan være svært at sidde og arbejde sammen med nogle gode kollegaer uden at komme til at snakke sammen, så derfor kan det hjælpe at flytte sig selv fra snakken og prøve at sidde et nyt sted. Hvem ved, måske opdager du et perfekt arbejdsmiljø et andet sted, end du havde regnet med at finde det. 

Sluk for internettet, når du ikke skal bruge det

Hvis du arbejder med noget, hvor du ikke behøver at bruge internettet, kan det være en ide at slukke for det. Hvis internettet ikke er tændt, så frister det heller ikke lige at gå ind og se, hvad der sker på Facebook eller at komme til at sidde og kigge på nye sko til familien. Det er nemt at slukke for internettet, eller at sætte sin mobil og computer på flytilstand.   

Sluk for mobilen

En god ide når man sidder og arbejder, er at sætte sin mobil på forstyr ikke eller flytilstand. Dette forhindrer din mobil i at give dig notifikationer, når der kommer nye opslag på de sociale medier. Det sikrer, at du ikke bliver gjort opmærksom på beskeder på Messenger og SMS, samt at du ikke får private opkald.

Man kan selv indstille sin mobil til, hvad det er, der ikke skal forstyrre, så man stadig får arbejdsrelaterede beskeder, hvis man har en kombineret arbejde- og privat mobil. Man kan sætte sin mobil på forstyr ikke, i et begrænset stykke tid, så man ikke glemmer at sætte den tilbage igen og så du ikke ender med at misse vigtige opkald fra familie eller fra arbejdet.

Anskaf dig trådløse noise cancellation høretelefoner

Arbejder du et sted, hvor I har fælleskontor eller der generelt er meget varmt, kan det være, at du skal overveje at anskaffe dig trådløse noise cancellation høretelefoner. Noise cancellation høretelefoner kan fås i mange forskellige varianter, så hvis det ikke er noget, din arbejdsplads selv forsyner dig med, er det nemt at gå ud og finde.

Det er en gode ide at købe dem trådløse, da du derved kan tage dit opkald med rundt og ikke begrænser din bevægelighed med en ledning. Noise cancellation høretelefoner kan fås sådan, at man selv aktiverer noice cancellation, så der kommer noget hvid støj, som lukker bedre af for omverden. Man kan få noise cancellation høretelefoner i mange forskellige størrelser og farver, så hvis man er til, at de er diskrete, så kan man sagtens anskaffe sig nogen, man ikke lægger mærke til.

De fås også i alle slags kvalitet og derved kan priserne variere meget, så man behøver ikke bruge mange penge på et par noise cancellation høretelefoner.

Indsæt små pauser i løbet af din arbejdsdag

Det kan være en god ide at have indsat små pauser i løbet af sin arbejdsdag, da det er bevist, at man kun kan koncentrere sig om arbejde eller studie i en time ad gangen. Derfor kan det være en god ide at have en timer på sin mobil, der hver time er indstillet til, at man skal tage ti minutter til at rejse sig op og gå en tur rundt, så man sætter gang i blodomløbet.

Det er generelt vigtigt at huske at bevæge sig i løbet af sin arbejdsdag, hvis man har et stillesiddende arbejde. Det kan være nemt at glemme lige at rejse sig op, når man sidder og arbejder i flere timer. Men det kan hjælpe på koncentrationen, hvis man lige får noget frisk luft og bevæger sig lidt. Det er også sundt for helbredet at komme op og gå rundt.

Disse fem råd, kan hjælpe dig til at få en bedre arbejdsdag og giver dig gode redskaber til at kunne koncentrere dig bedre i løbet af dagen. 

Menu
Top